Grote markt

Beste inwoner van Diksmuide,

N-VA Diksmuide stelt vast dat de huidige meerderheid zich voortdurend verstopt achter Agentschap Onroerend Erfgoed om het marktdossier in zijn huidige, sterk afgeslankte versie toch te kunnen uitvoeren.

Het huidige voorstel wordt nochtans absoluut niet gesteund door de meerderheid van de Diksmuidse bevolking.

De mensen zijn de kasseien beu!
Die willen niet dat het standbeeld blijft staan!
De Diksmuideling wil parkeren in het stadscentrum!

De aanbeveling van Erfgoed is veel genuanceerder dan schepenen Vanlerberghe en Moerman laten uitschijnen.

Erfgoed vindt het ‘niet wenselijk’ dat het standbeeld verplaatst wordt. Maar - mits goede motivatie - kan het dus wel!

Ze menen dat de schuilkelders deel uitmaken van het beschermde stadsgezicht. Maar ze zijn helemaal niet beschermd, noch zichtbaar!

Erfgoed eindigt haar brief zelfs met het positieve element dat ondergronds parkeren zelfs ten voordele is van het beschermde stadsgezicht!

Veel belangrijker is het feit dat het eventueel negatief advies van Erfgoed over het marktdossier helemaal NIET betekent dat de vergunning niet kan verleend worden. Diksmuide kan namelijk in beroep gaan tegen een eventuele negatieve beslissing. Het dossier komt dan terecht bij de minister, die een onafhankelijk oordeel velt.

N-VA Diksmuide stelt zich dan ook grote vragen bij de passieve houding van de meerderheid. Het is hun taak om in het belang van de Diksmuideling te onderhandelen in Brussel. Volgens onze informatie staat het kabinet van de bevoegde minister helemaal niet negatief tegenover verandering.

Het Diksmuidse bestuur heeft echter enkel oog voor de afwerking van de markt tegen de verkiezingen van 2018. Het legt zo een TIJDbom onder de wil van de Diksmuidse bevolking, die een duurzame aanleg wenst voor de toekomst van hun mooie marktplein.

N-VA pleit er dan ook voor om overleg te plegen met zowel Erfgoed als het kabinet van de minister en te streven naar een gedragen, duurzaam ontwerp.

Verdedig de wil van de Diksmuidse bevolking en steek je niet weg achter boeman Agentschap Onroerend Erfgoed!

Onze oproep aan de Diksmuidse bevolking: Laat uw stem horen en laat kortzichtige politici hun slag niet thuis halen!

Namens N-VA Diksmuide,

Bert Laridon, Ondervoorzitter N-VA Diksmuide

Nieuws over dit onderwerp

Diksmuideling, laat u niet inpakken!

Beste inwoner van Diksmuide, N-VA Diksmuide stelt vast dat de huidige meerderheid zich voortdurend verstopt achter Agentschap Onroerend Erfgoed om het marktdossier in zijn huidige, sterk afgeslankte …