Luc Coupillie kiest resoluut voor het mandaat van provincieraadslid

Op 5 december 2018

Op 14 oktober werd Luc Coupillie niet alleen verkozen voor de afgeslankte provincieraad, maar ook voor de gemeenteraad in Diksmuide. Hij werd verkozen met 1444 naamstemmen. Ook zijn zoon Koen veroverde vanop een dertiende plaats op de lijst een zitje in de gemeenteraad met 1097 bolletjes naast zijn naam.

Twee leden van dezelfde familie mogen niet zetelen in de gemeenteraad, als het om bloedbanden gaat in de eerste en tweede graad. Dat is de wet. Er moest dus ten huize Coupillie een keuze gemaakt worden.

“We hebben heel hard gewerkt om zo veel mogelijk mensen te overtuigen om voor onze partij te kiezen en we wilden heel graag tot de bestuursmeerderheid toetreden. Als lijsttrekker zou ik mijn verantwoordelijkheid genomen hebben en een mandaat hebben opgenomen, maar helaas zitten we opnieuw op de oppositiebanken.”, verklaart vader Luc. “We moeten als partij nu naar de toekomst kijken en dus is de keuze voor de jeugd snel gemaakt.”

“Het was een huzarenstuk van Koen om vanop een onzichtbare plaats op de lijst toch zoveel naamstemmen te krijgen. Daarbij komt dat Koen al zes jaar bestuurservaring heeft in Diksmuide. We zijn er dus vlug uitgeraakt. Gezien nu ook een nieuwe kolderbrigade aan de slag gaat in Diksmuide was mijn enthousiasme om in dat circus mee te spelen ook al wat gedaald.”

“Op 16 oktober werd ook duidelijk dat ik rechtstreeks verkozen werd tot provincieraadslid. Ik zal dus nu alle aandacht kunnen geven aan dit mandaat. Dankzij mijn partij werd het aantal zitjes in die raad gehalveerd. Alleen grondgebonden materie is in de provincie nog aan de orde. Dit was in de vorige legislatuur ook net die materie die me het meest boeide. We gaan ons dus ferm kunnen uitleven. Op donderdag 6 december leg ik mijn eed af.”