Na 10 jaar wordt N-VA voorstel eindelijk gevolgd

Op 27 januari 2021

Nieuw politiegebouw komt op site gebouw financiën

N-VA Diksmuide is tevreden en opgelucht dat na al de jaren van discussie eindelijk een belangrijke stap gezet wordt in de richting van een nieuw gebouw voor onze politiediensten.

Iedereen die het huidige gebouw in de Sint-Sebastiaanslaan bezocht weet dat de nood aan een degelijkere, modernere en zelfs veiligere plek voor onze politiediensten hoogdringend is. En dat is het eigenlijk al vele jaren.

Een herlocalisatie naar de site van het oude gebouw van financiën lijkt ons een bijzonder goede keuze. Niet alleen wordt zo een zwarte vlek in Diksmuide opgelost, ons politiegebouw krijgt een heel zichtbare plaats. Ook op vlak van bereikbaarheid is dit een prima plek, in het centrum van Diksmuide maar vlak bij de uitvalswegen naar alle hoeken van onze politiezone.

Dit zijn dan ook de redenen waarom N-VA Diksmuide, al jaren ijvert om het nieuwe politiegebouw op deze plaats te bouwen. Oud N-VA raadslid Koen De Hantsetters pleitte in 2011 al voor die plek in de gemeenteraad van Diksmuide. Zijn voorstel werd toen, helaas, snel weggewuifd door burgemeester Laridon. Ook toen Koen Coupillie in 2016 deze site opnieuw op tafel legde, werd er niet echt ernstig onderzoek gedaan naar een mogelijkheid om de site te verwerven. En, ere wie ere toekomt, het was collega Vanlerberge die enkele maanden geleden dit voorstel opnieuw van onder het stof haalde en ondanks vrij hevige tegenstand van burgemeester Laridon doorduwde. Het stopzetten van het huurcontract tussen de eigenaar en de federale overheid voor het leegstaande gebouw was een nieuwe opportuniteit. Ter info, dat was 334 000 euro per jaar met dank aan de ‘sale and lease back’-constructie die de paarse regering onder Verhofstad opzette. Een in onze ogen criminele constructie, waardoor het voor ons nog toepasselijker lijkt dat het nieuwe politiebureau daar komt.

We kunnen betreuren dat jarenlang is vastgehouden aan het bouwen van een politiebureau in Kaaskerke, en daarna in Rijkswachtstraat. Maar al die tijd was het misschien wel waard als we uiteindelijk op de juiste plek terecht komen. Het is onze hoop dat nu een versnelling hoger geschakeld kan worden en dat binnenkort architecten en aannemers aan de slag kunnen zodat we onze politiediensten eindelijk de ruimte kunnen geven die ze verdienen.