Nieuws uit de provincie: afslanking provincies goedgekeurd

Op 7 juni 2016

Afslanking provincies goedgekeurd

Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Liesbeth Homans (N-VA) legde de definitieve contouren van de afslanking van de provincies vast.  “We slanken de provincies af en creëren een slagkrachtigere en efficiëntere overheid”, aldus minister Homans. Zo wordt onder meer het aantal te verkiezen provincieraadsleden gehalveerd en zullen er nog slechts vier gedeputeerden zijn. De provincies zullen ook geen persoonsgebonden bevoegdheden meer uitoefenen. Verder wordt de fiscale bevoegdheid van de provincies ingeperkt en afgetopt. “Maar dit zal op het Vlaamse, op het provinciale en op het gemeentelijke niveau niet tot een belastingverhoging leiden.”

Vandaag zijn er nog te veel verschillende bestuursniveaus met dezelfde taken bezig. Vlaams minister Homans streeft daarom naar een efficiëntere en slagkrachtigere overheid met sterke lokale besturen en een sterk Vlaanderen. “Het afslanken van de provincies past  hier volledig in.”

Niet logisch, niet efficiënt

Slagkrachtig en efficiënt betekent ook minder mandaten. Zo wordt het aantal te verkiezen provincieraadsleden bij de lokale verkiezingen van oktober 2018 gehalveerd -van 350 naar 175- en het aantal gedeputeerden beperkt tot vier (vandaag zijn dat er 6 ). Dit betekent dat Antwerpen 39 provincieraadsleden zal tellen, Oost-Vlaanderen 36, West-Vlaanderen en Vlaams-Brabant 35 en Limburg 30.

Vanaf 1 januari 2018 zullen de provincies niet langer persoonsgebonden bevoegdheden zoals sport, jeugd, welzijn, cultuur,… mogen uitoefenen. Het personeel en de infrastructuur wordt overgedragen aan de Vlaamse of lokale overheid, met respect en de nodige garanties voor het personeel. “Ook hier geldt de filosofie van minder bestuursniveaus die met hetzelfde bezig zijn. Zo zijn bijvoorbeeld de gemeenten, de provincies en Vlaanderen betrokken bij het bibliotheekbeleid. Hoewel alle drie de niveaus goed werken leveren is dat niet logisch noch efficiënt.”

Geen belastingverhoging

Vlaanderen zal voortaan een deel van de provinciale belastingen overnemen, nodig om de overgehevelde taken richting Vlaanderen of de lokale besturen te financieren. Bovendien perkt ze de provinciale fiscale bevoegdheid  in en wordt deze afgetopt.  Zo kan deze operatie nooit leiden tot een belastingverhoging in Vlaanderen, in een van de vijf provincies of gemeentelijk.

Met deze hervormingen kiest minister Homans resoluut voor efficiënte en slagkrachtige bestuursniveaus, minder mandaten en een bundeling van expertise. “Met de afslanking van de provincies willen we vooral bereiken dat de dienstverlening aan de burger beter, duidelijker en efficiënter wordt”, besluit Vlaams minister Homans.

Meer informatie kan je vinden bij Jan van der Vloet, woordvoerder Vlaams minister Liesbeth Homans.

Hier werd hard voor gestreden door de N-VA provincieraadsleden, waaronder ook ons Diksmuids provincieraadslid Luc Coupillie.