Nog langer stilstaan in Diksmuide?

Op 4 september 2016

N-VA Diksmuide vreest een totaal verkeersinfarct als de werken in de Bortierlaan samen worden uitgevoerd met de werken in de Generaal Baron Jaquesstraat/Grote Markt. Werkelijk alle verkeer zal dan door de Admiraal Ronarchstraat moeten. Enkel het dagelijks regelen van het verkeer, op de twee kruispunten, tijdens de spitsuren zal de hinder enigszins kunnen beperken. N-VA Diksmuide eist dan ook dat de burgemeester dringend overleg pleegt met de korpschef om dit mogelijk te maken.

Ook blijven wij er bij dat het punt waar de fietsers de Maria Dolaeghestraat moeten kruisen vanuit de vernieuwde Bortierlaan erg gevaarlijk is. Wij vinden het veiliger dat je de fietsers laat voorsorteren voor de auto’s aan de rechterkant van de straat.
Door te werken met beton bij de aanleg van de Bortierlaan wordt er al onmiddellijk afgeweken van de materiaalkeuzes in het masterplan. Daar werd graniet voorgeschreven. Wat is dus het nut dan nog van dit masterplan? Dezelfde kritiek geldt nog meer voor het gebruik van asfalt voor de vernieuwing van de Stationsstraat.

Goed besturen doe je door een langetermijnvisie te ontwikkelen waarbij werken gefaseerd uitgevoerd kunnen worden en waardoor de hinder draaglijk blijft. Helaas slaagden CD&V en sp.a er niet in om dit in de voorbije 10 jaar te ontwikkelen. Met als gevolg dat we in Diksmuide binnenkort nog wat langer zullen stilstaan.

Koen Coupillie
Voorzitter N-VA Diksmuide