U bent hier
Vier grote bedenkingen bij de verkeersafwikkeling in Diksmuide

Vier grote bedenkingen bij de verkeersafwikkeling in Diksmuide
De uitvoering van het nieuwe mobiliteitsplan is nu reeds verscheidene weken actief. Grootste wijzigingen t.o.v. de vroegere situatie zijn de verkeerslichten aan kruispunt Stragier, het verbod tot linksaf slaan vanaf de Grote Markt en de Sint-Niklaasstraat. De reacties bij de Diksmuidse bevolking zijn – om het zacht uit te drukken – niet onverdeeld positief. Heeft het bestuur de huidige situatie al grondig geëvalueerd? Wij stelden alvast de volgende gebreken vast.
- Kruispunt Stragier: Niet alleen zorgen de lichten op het kruispunt Stragier voor files vanuit Esen en Woumen, maar het kruispunt is vooral niet veilig. De nogal vreemde en unieke inrichting van het kruispunt zorgt voor twijfelen en creëert gevaar. Het zorgde al tijdens de eerste week voor een ongeval. Voor de fietsers is het er levensgevaarlijk. Het punt mijden, zoals de schepen van mobiliteit voorstelde is voor ons geen optie. Door het plaatsen van de nieuwe lichten is ook het kruispunt aan de Paterskerk onveiliger geworden. Omdat de Maria Doollaeghestraat vaak volledig vol staat, creëert dit file tot op het kruispunt aan de Paterskerk.
- Het pleintje Hauspie: Je kan de parkeerplaatsen op het pleintje voor de apotheek Hauspie maar op 1 manier reglementair bereiken, door scherp rechtsaf te slaan als je van Kruispunt Stragier komt en richting Beerst rijdt. Langs de Stationsstraat mag je er niet meer in en als je uit de richting van Beerst komt dan is er een volle witte lijn waar je niet over mag. Parkeerplaatsen maken en ze dan moeilijk bereikbaar maken kan toch niet de bedoeling zijn?
- Verbod linksaf slaan vanaf Grote Markt en Sint-Niklaasstraat: Alle autoverkeer vanuit het centrum richting Beerst wordt daardoor naar de verkeerslichten gestuurd (extra file met extra gevolgen negatieve punten hierboven) of wordt via de woonwijk aan het zwembad omgeleid. Dit betekent opnieuw meer gevaar voor voetgangers en fietsers in de woonwijk. Bovendien is helemaal niet duidelijk hoeveel sluipverkeer er effectief vermeden wordt.
- De loodrechte parkeerplaatsen op de Grote Markt: Normaalgezien wordt gekozen voor een visgraatmodel om parkeerplaatsen in te richten, zeker als die grenzen aan een straat. Bij de parkeerplaatsen op de Grote Markt koos het bestuur daar niet voor. Dit zorgt ervoor dat het moeilijker is om te parkeren, maar vooral dat het zicht bij het uitrijden heel erg beperkt is als je tussen 2 auto’s geparkeerd staat. Dit is om problemen vragen.
Foto-album
Hoe waardevol vond je dit artikel?
Geef hier je persoonlijke score in