Welzijnsschakel ’t Vlot weigert financieel engagement naar De Klapstoel toe na te komen

Op 25 november 2017

Tijdens de OCMW-raad op 22 november 2017 stonden een aantal punten van financiële aard op de agenda. Een van deze punten behandelde onder meer een voorstel om af te zien van een vordering op naam van Welzijnsschakel ’t Vlot. Deze lokale welzijnsorganisatie zet zich met haar vrijwilligers in voor het bestrijden van armoede.

Vanuit het OCMW Diksmuide kreeg in de zomer van 2014 “De Klapstoel” meer en meer vorm. Vermits dit initiatief onmogelijk vlot van start kon gaan zonder de hulp van voldoende vrijwilligers, werden een aantal organisaties gevraagd om nauwer samen te werken. Net als de andere partners, sloot ook Welzijnsschakel ’t Vlot hiervoor een officiële overeenkomst af met het OCMW Diksmuide. Opvallend is dat ’t Vlot als enige partner niet enkel een inhoudelijk maar ook een expliciet financieel engagement aanging. Meer concreet gaat het over een geldelijke bijdrage van 5.500 € verdeeld over 3 jaar. Aan de OCMW-raad werd nu gevraagd om af te zien van deze vorderingen.

Wanneer Joachim Van Opstal namens de N-VA fractie hierover verdere uitleg vroeg, kwam als motivering dat ’t Vlot van mening is dat ze voor meer dan dat bedrag in natura heeft geschonken. Bijgevolg weigeren ze hun eerder beloofde financiële engagement na te leven. Verbazend nieuws, wetende dat deze stelling ingenomen wordt bij monde van voormalig OCMW-raadslid Werner Verheecke. Het feit dat dit probleem pas aan het licht komt nadat Werner ontslag nam uit de Raad doet de wenkbrauwen nog meer fronsen. Zijn er misschien naar ’t Vlot toe mondeling beloftes gemaakt welke nadien niet werden ingelost? Was het de bedoeling dat ’t Vlot van De Klapstoel hun clubhuis konden maken?

Feit is dat we van een welzijnsorganisatie meer maturiteit mogen verwachten dan het botweg weigeren om hun financiële verplichtingen na te komen. Nu spelen ze een spel dat eigenlijk ten koste gaat van de armen. Anderzijds mogen we geen afbreuk doen aan al het goede werk dat verricht wordt door de vrijwilligers van onder meer ’t Vlot. Net daarom is het opvallend dat er blijkbaar meer moeite wordt gedaan om deze onenigheid in de doofpot te steken, dan wederzijds overleg te plegen om tot een nieuwe overeenkomst te komen waarbij elke partij zich gelukkig voelt. Tenslotte ontvangt Welzijnsschakel ’t Vlot van het OCMW jaarlijks een aanzienlijk subsidiebedrag. De N-VA fractie stelde dan ook voor om het verschuldigde bedrag gewoon in mindering te brengen van de aan ‘t Vlot toegekende subsidies. In dat geval kan OCMW Diksmuide zelf bepalen op welke wijze ze dit geld inzet in de strijd tegen armoede. Jammer genoeg werd de raadsleden enkel gevraagd om te stemmen over de totale lijst van zogenaamde oninvorderbare bedragen waardoor de N-VA fractie niet anders kon dan tegen te stemmen. De meerderheid heeft bijgevolg gekozen om dit potje te bedekken met de mantel der CD&V-liefde en zo aan te geven dat een geschreven samenwerkingsovereenkomst met het OCMW Diksmuide enkel de schijn moet hebben van een wederzijds engagement.

Joachim Van Opstal

OCMW raadslid | Lid bijzonder comité sociale dienst